Medieval II: Total War: Kingdoms

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Medieval II: Total War: Kingdoms

Mesaj Scris de Vizitato la data de Vin Oct 09 2009, 16:10

It’s good to be Saladin!
Trebuie să îmi recunosc surpriza absolută în ce privește Medieval II: Total War Kingdoms. După ce am văzut Creative Assembly ieșind de-a lungul vremii cu expansion-uri mai mult sau mai puțin onorabile la fiecare iterație a seriei Total War, așteptările mele erau la nivelul a ceea ce Mongol Invasion, Viking Invasion, Barbarian Invasion și Alexander ne-au adus: câte o campanie interesantă, în care acuratețea istorică era discutabilă, iar satisfacțiile jucătorului nu difereau mult de cele oferite de jocul de bază. Ar fi, într-adevăr, de remarcat frumusețea invaziei mongole, amplificată de noutatea seducției genului de simulare lansat de Shogun: Total War (un joc de senzație, o senzație aproape fizică). Mai încolo, numai Barbarian Invasion a putut fi considerat un expansion cu adevărat spectaculos, iar asta nu doar pentru momentul în care se desfășura – căderea Romei și ridicarea Bizanțului – cât mai ales pentru că aducea pe noul engine tactic, lansat de Rome Total War, ceea ce lipsea în jocul original: cavaleria. Da, trupe călări erau și în RTW, dar numai în Barbarian Invasion au apărut unitățile de cavalerie puternice, variate și bine echipate, ce-și puteau îndeplini rostul de element de impact impresionant, eficace și elegant, inclusiv la nivelul spectacolului, al showului unei manevre strălucite de cavalerie. După un expansion foarte discutabil sub multe aspecte, Alexander, eram ușor sceptic în ce privește capacitatea Creative Assembly de a-și aduna forțele pentru tradiționalul expansion ce se cerea după cel mai recent titlu Total War. Mai ales după ce am aflat că deja se lucrează de oarecare timp la următorul TW, anume Empire, mi-am spus că e greu
să faci din Kingdoms cnut și să mai și pocnească. Ei bine, m-am înșelat.

După Cruciade, potopul...
În primul rând, când am văzut, frate, câtamai materialul se instalează pe HDD, m-a luat cu fiori constructivi. Nu e vorba de cantitate, ci de faptul că fiecare secțiune din cele patru ale expansion-ului Kingdoms este instalată separat și are propriul său shortcut pe desktop. Sincer, asta m-a surprins, dar pozitiv, pentru că, deși este o modalitate ușor invazivă de a-ți oferi un acces cât mai simplu
la fiecare campanie în parte, măcar este practică. Totuși, nu vezi des, sau deloc, jocuri care să-ți pună patru shortcut-uri proaspete pe ecran, așa, dintr-un foc... Dar nu este un foc de paie, căci fiecare în parte din cele patru componente ale expansion-ului Kingdoms este suficient de consistent și interesant pentru a constitui un expansion de sine stătător! Avem, așadar, un Kingdoms Crusades, Kingdoms Americas, Kingdoms Brittania și Kingdoms Teutonic. Dacă este să le așez după importanța lor (în opinia mea), aș spune că acest expansion a fost creat pornind de la ideea că vor să includă în el Cruciadele, dar nu puteau să omită nici cavalerii teutoni, care dau și ei foarte bine pe orice prezentare comercială – mai ales grafică – a jocului. Nu îmi explic de ce au mai simțit nevoia să includă și Britania în toată afacerea, dar, bănuiesc că există o bază de fani în spațiul anglo-saxon pentru care acesta era un atu. Cât despre partea cu Americile, cheltuirea efortului de producție cerut de prezența ei în acest pachet va rămâne pentru mine o mică enigmă cucuietă.

Oțel vs. mătase
După mine, partea cea mai interesantă din acest expansion și mai consistentă sub aspectul realismului istoric este Crusades. Orientul Mijlociu pe la 1200 este scena desfășurării ultimelor două Cruciade, destul de confuz amestecate în acest expansion, dar asta nu importă, ceea ce contează este cât de bine a fost redat momentul sub aspect tactic și strategic. Iar aici, trebuie să o spun, ni se oferă una din cele mai credibile experiențe Total War de până acum. Și nu mă refer la realismul istoric, ci la reconstrucția veridică, jucabilă pasional, a unui conflict de tipul Cruciadei. Există cinci facțiuni, două islamice și trei creștine: Arabii, Selgiucizii, Antiohia, Ierusalimul și Bizanțul. Diferențele între armatele cruciate și cele islamice sunt semnificative tactic. Creștinii pun accentul pe infanterie și cavalerie grea, lentă, în armuri impresionante, trupe al căror impact frontal este foarte puternic, de nestăvilit. În schimb
, islamicii se bazează pe mobilitate și viteză, pe inventivitate și viclenie. Reușita importantă a acestui joc constă în faptul că reconstituie diferența marcată de dotare materială și filozofie tactică pe câmpul de luptă, existentă între cele două mari tabere, cea creștină și cea musulmană. De aici se inițiază „drama” unei campanii în Crusades, aici se află elementul care dă viață și atractivitate acestui expansion. Pe deasupra, avem ca parte beligerantă și un Bizanț pe ducă, gonflat oarecum de complezență pentru a „pipăra” și mai bine campania Cruciadelor. Trebuie să recunosc faptul că facțiunea bizantină este excelent gândită ca parte inițial neutră, formidabil dotată cu trupe variate, singura capabilă de a cuprinde în armatele sale atât forța trupelor grele, în armuri, cât și viteza și mobilitatea unităților ușoare.

Mai pe flancuri, băieți
Din fericire, jocul nu presupune o atenție deosebită pentru partea economică a lucrurilor. Trebuie doar să faci în mod mecanic upgrade- uri la clădirile și îmbunătățirile funciare aducătoare de bani, iar aceștia vor curge în trezorerie fără prea multă bătaie de cap. Asta nu ar fi fost o treabă cușeră într-o campanie clasică de Medieval II, dar în acest expansion este exact ceea ce trebuie – îți permite să te concentrezi pe luptă, pe tactică, pe feeling-ul extraordinar pe care îl ai la conducerea unei armate superb reconstituită de meseriașii de la Creative Assembly. Ba chiar, după cum am descoperit pe parcursul campaniilor, banii se pot face foarte bine din răscumpărarea prizonierilor capturați în bătălie, ceea ce se potrivește numai bine cu accentul pe luptă pus în acest expansion. Există, însă, o problemă. Unitățile de cavalerie au fost micșorate, atât ca număr de soldați aflați în componența lor, cât și sub aspectul forței, al parametrilor de atac, șarjă și defensivă. Poate că această decizie a producătorilor a fost înțeleaptă, au echilibrat un câmp de bătălie pe care cavaleria tindea să devină dominantă în defavoarea infanteriei – ceea ce nu dădea bine nici la gameplay, nici la adevărul istoric (legends aside). Dar, AI-ul nu a aflat despre modificările operate de producători. Adică, el continuă să atace frontal cu minunatele lui trupe de Cavaleri Templieri, Ospitalieri, de Ierusalim sau de Antiohia, chiar dacă în fața sa se află unități de sulițași, dispuși, eventual, în vârful unei pante... Din păcate, cavaleria AI-ului nu flanchează aproape deloc, ceea ce conduce la măceluri cumplite și la pierderea sigură de către computer a unor bătălii foarte dificile, altfel, pentru jucătorul uman.
Gherila e terorism?
Gherila e terorism? În schimb, a lupta de partea islamică este o încântare. Trupele de arcași călări și cavalerie ușoară sunt excepționale, mobile și rapide, putând fi folosite perfect pentru învăluirea inamicului și erodarea lui printr-o ploaie de săgeți. O experiență deosebită sub aspect tactic, deranjată puțin numai de faptul că motorul strategic al jocului nu oferă suficient suport
aspectului de gherilă al luptei arabilor în deșert. Să mă explic. La momentul actual, în ecranul strategic din Total War, o armată aflată în deșert nu va adopta poziția de ambuscadă, decât dacă se află într-o pădure. Dar de unde pădure în deșert? Asta face ca armatele tale islamice să nu poată, practic, executa ambuscade. Or, dat fiind relieful specific zonei, arabii ambuscadau foarte des trupele cruciate, folosind deseori tactici de gherilă – atac rapid cu cavalerie ușoară și retragere la fel de rapidă care nu lasă timp unui convoi inamic să se organizeze și să contraatace. Este drept, nu te oprește nimeni să ataci haiducește o armată folosind câteva unități de arcași călări, dar, și aici este o problemă. În primul rând, nu ai beneficiile ambuscadei (care surprinde inamicul în marș, trupele sale nu sunt așezate într-un dispozitiv de luptă, deci sunt mai vulnerabile). În al doilea rând, dacă ataci numai folosind cavaleria ușoară echipată cu arcuri, obiectivul este să faci rapid cât mai multe victime de la distanță, eventual să lupți corp la corp cu niște unități inamice ușoare și să fugi cât mai repede de pe câmpul de luptă, cu pierderi minime. Din nefericire, chiar dacă manevra este o reușită în ce privește pierderile cauzate inamicului, trupele tale nu au câștigat o bătălie - aceasta echivalează cu o fugă de pe câmpul de luptă, iar trupele tale care s-au retras inteligent după un atac de gherilă și generalul care le conduce primesc penalitățile specifice „rout”-ului din lașitate. Deci, jocul nu este adaptat tocmai la un tip de luptă ce a caracterizat Cruciadele și care a asigurat succesul musulmanilor.

E bine să fii Saladin
Așa cum am mai spus, poate că pachetul de expansiune Kingdoms nu este excepțional sub aspectul realismului istoric. Poate că teutonii sunt un pic prea tare umflați ca putere și importanță. Poate că Britania Evului Mediu ne interesează prea puțin. Poate că partea cu Americile este o umplutură exotică – și cam atât, dat fiind că nici tacticile de gherilă specifice indienilor nu sunt sprijinite de engine-ul strategic Total War actual. Dar, oricare din voi va găsi cel puțin două campanii interesante din toate cele patru. Eu zic că printre acestea se vor afla și Cruciadele, poate cea mai mare surpriză plăcută făcută de un expansion de Total War, cu toate minusurile sale. Este de apreciat la expansion-ul Kingdoms cantitatea de istorie și luptă pe care o oferă și succesul cu care profită de aerul de legendă al unora dintre campanii. Iar faptul că, la scrierea acestor rânduri, tocmai a apărut un mod „semioficial” care permite multiplayerul hotseat, poate fi o veste bună pentru cei care visează la o campanie multiplayer PvP în timp real, cu puține facțiuni (4-5) implicate și desfășurată într-o arie geografică restrânsă, taman precum sunt campaniile din Kingdoms...
Autor: Marius Ghinea

Vizitato
Vizitator


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum